Exklusiva trädgårdskonserter

På somrarna brukar jag ha en hel del konserter. Det är inte så lätt i dessa tider av pandemi och restriktioner. Istället har jag varit kreativ och erbjudit exklusiva, privata trädgårdskonserter. Jag har i sommar haft två olika koncept: Det spanska tillsammans med Klas Wounsch och så mitt eget ”Från Ella till Adele”*. Båda koncepten har fallit oerhört väl ut och jag är överväldigad över hur glada och tacksamma människor varit över att få uppleva livemusik igen!

Vill du också ha en exklusiv, privat konsert i din trädgård? Konceptet är väldigt enkelt:
– Du bjuder in vänner och bekanta, förslagsvis via ett Facebook-event.
– I inbjudan står datum, klockslag samt artist och vilken slags underhållning det handlar om.
– Förslagsvis har alla med sig egna stolar eller filtar och kanske en picknickkorg.
– I värdskapet ingår att låna ut sin toalett till vänner, men i övrigt kan eventet vara förlagt utomhus i sin helhet.
– Gästerna swishar ett biljettbelopp till dig och du får en faktura av oss.
– Vädret råder man ju inte över, så vet man några dagar innan eventet att det blir dåligt väder flyttar man det helt enkelt till ett annat datum. Flexibilitet för mesta möjliga trivsel!

Visst är det ett enkelt sätt att få en härlig eftermiddag eller ikväll med vänner och bekanta? Insatsen i både pengar och arbete är bra mycket mindre än att ordna en fest där man själv står för mat och dryck. Plus att man får liveunderhållning!

Jag kommer definitivt att fortsätta erbjuda trädgårdskonserter. Det var så populärt och så himla kul!

Nedan några klipp från sommarens och även förra sommarens spanska konserter.

* Jag är också ute med P-O Nilsson och då gör vi allt från temakonserter till musikföreställningen Oss emellan. The sky is the limit… 🙂

 

 

Ladies of Soul

Söndag 8 mars, på internationella kvinnodagen hade Gustav Adolfs församling i Helsingborg en ovanlig mässa. Inte så ovanlig för församlingen då just denna församling är oerhört kreativ, musikalisk och innovativ, men ovanlig i ett större perspektiv. Mässan innehöll nämligen inte några psalmer. Istället bestod repertoaren av låtar ur den amerikanska soulskatten, med särskilt fokus på de kvinnliga ikonerna – Ladies of Soul. Liveband och kör. Och så jag som gästartist.

Så, hur förklarar jag känslan av att ha gjort denna soulmässa? Med låtar av storheter som Aretha Franklin och Etta James?! Den är overkligt cool och absolut underbar! Jag ska vara helt ärlig; jag var supernervös. Hur gör man dessa låtar rättvisa? Men det gick! Tack vare fantastisk uppbackning av GA Vocals under ledning av Sofie Kowalczyk Thore och tack vare bandet så gick det alldeles galet bra!
Tack nämnda Sofie för att du bjöd in mig och tack Katarina Schölander, Andrea Åkesson, Wivecka Nordström Rosén, Helen Gson Wallin, Emma Kowalczyk Gavell, Sven-Olof Svensson, Stefan Trygg, Lars Hallin, P-O Borg och Sofija Pedersen Videke för att jag tillsammans med er fått uppleva något helt nytt.

Adjö till julshowen. För denna gång.

Då var det dags att säga farväl till Christmas under the Mistletoe.
Denna trio, Nina Åkerlund, Josefin ”Smulan” Liljegren och jag själv, har skapat något som nästan borde vara omöjligt: en juldinnershow med extra allt i lilla Strövelstorp, med noll kronor i budget, men med enorma mängder kraft, kreativitet och mod.

Tjejtrion vore dock inte mycket att hänga i granen (eller under misteln) utan två underbara män. Tack Fredrik, för en buffé som går utanpå det mesta folk har smakat och som gjort upplevelsen till en helhet vi bara kunde drömma om. Tack Bengt, för ljud, ljus, specialeffekter, galna idéer och nu sista året även specialskrivna låtar. Det gjorde showen inte bara bra utan faktiskt fantastisk. För det säger våra gäster. Att det varit fantastiskt. Ja, vissa säger världsklass, men så långt skulle vi inte gå.
Tack också till all hårt arbetande och alltid leende personal. Tack speciellt för att ni aldrig bangat när vi plötsligt ”skrivit in” er i showen!

Nina och Smulan, hur tackar jag er? Det är nästan omöjligt utan att bli lite sentimental. Så jag väljer att tänka på allt kul vi fått uppleva. Förutom alla underbara showkvällar på vårt älskade Bygdis med den bästa, mest generösa publik, så har vi invigt julen i Helsingborg City två gånger, vi har showat för Nedermanns, Väla, Ikea, Strömbergs och även tagit en sväng till Maxi Mellbystrand. Fast de största gapflabben har vi ju haft i logen.

Tack ALLA som på något sätt bidragit för de här magiska tre åren! På återseende någon annanstans, någon annan gång.

Varför jag gillar begravningsbyråer.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att anledningen till att jag spelade in Make you feel my love var för att jag ville ha något att visa upp för begravningsbyråerna. Så fort jag hade skrivit det insåg jag att det måste låta märkligt för en del av er, som inte vet vad jag huvudsakligen gör. Vilket är att vara solist på begravningar. Men hur får man för sig att ha som jobb att sjunga på begravningar?

Det började för många år sedan. En nära väns pappa hade gått bort och jag blev ombedd att sjunga på begravningen. Jag minns egentligen inga detaljer, men jag minns tydligt känslan efteråt. Känslan av meningsfullhet och att det någonstans mitt i allt det sorgliga fanns något väldigt vackert. Den levande musiken var som balsam för själen, en tröst som liksom inte gick att få på något annat sätt.

Med tiden blev det både bröllop, dop och begravningar, men bara som ett sidan-om-jobb. Inte kunde väl jag arbeta som sångerska på riktigt? Eller? Tja, livet ville nog det, trots allt. Närmare två decennier efter den första begravningen tog jag beslutet att faktiskt göra begravningssolist till mitt yrke.

Så jag spelade in en samling låtar som jag kallade ”Sånger från hjärtat. För livet. Och bortom.” 
Tanken med samlingen (albumet) var att det skulle visa hur jag låter och även ge exempel på vilken sorts musik man kan välja till exempelvis begravningar. Det var främst begravningsbyråerna som var målgruppen. Det var de som var nyckeln till att bli anlitad. Så jag spelade in och knackade dörr. Det gick ganska bra. Idag försörjer jag mig band annat som just solist och borgerlig begravningsofficiant.

Och Make you feel my love då? Ja, det var den låten som liksom fick eget liv och som rönte mest uppmärksamhet. Numera finns den både på Youtube och Spotify och en hel drös andra streamingplattformar. Men en gång i tiden var den alltså bara sistalåten på ett album som aldrig skulle nå allmänheten.

Äntligen Spotify!

Jag har släppt min allra första låt på Spotify!

Ja, Make you feel my love är ju inte min låt i bemärkelsen att jag själv skrivit den, absolut inte. Skriva låtar gör jag inte. Ännu. Fast nu när jag tänker efter finns det en hel drös små melodisnuttar inspelade på min mobil… Hmmm, kanske ska ta tag i det?

Nej, den här låten skrev Bob Dylan för några år sedan och Adele gjorde den världskänd. Själv hade jag faktiskt aldrig för avsikt att den skulle nå er. Den spelades bara in för att jag skulle ha något att visa upp för begravningsbyråerna. (Ja, jag inser att det låter märkligt. Jag får ta och skriva ett inlägg om det snart.)

Avsiktligt eller inte, men den här softa versionen av Make you feel my love fick faktiskt en video hösten 2016 och då nådde den ju en liten publik. En publik som liksom ständigt växer en gnutta. Och därför dök tanken upp att jag kanske skulle lägga ut den på fler plattformar och musiktjänster. Visst var produktionen enkel och visst var den mer eller mindre en ”one take” (vi eftersträvade inte perfektion, tvärtom, det skulle låta som det låter live), men den var ändå helt ok, det tyckte både jag och min gode vän och vapendragare P-O Nilsson som satt bakom instrumenten.
Så fick det bli. Inte ens en mastring kostade jag på mig. Jag tycker att Bengt Streuli (yes, vi är gifta) på Streuli Ljud & Film AB gjorde ett så superbt jobb med inspelningen, så det behövdes inte.

Så här är den. Min allra, allra första låt på Spotify.
Hur coolt är inte det?

Spanska toner till Mölle

Min gode vän Klas Wounsch och jag tar vår spanska konsert och åker till Mölle by the sea, närmare bestämt till Tina och Christer Paulsson på Pensionat Strandgården. Med solnedgången, Öresund och Kullen som kuliss hoppas vi att pensionatets uteplats ska vara fullsatt till sista plats.  Vi kan inte lova att den svenska sommarkvällen visar sig från sin bästa sida, men hoppas kan vi ju. Vad vi däremot kan lova är latinsk hetta, medryckande rytmer, passion och glädje. Mest på spanska, men inte bara. För kärleken. För själen.

(Vid dåligt väder flyttar vi in, men hoppas såklart på en härlig sommarkväll tillsammans.)

VAR: Pensionat Strandgården, Norra Strandvägen 52, Mölle. Boka gärna bord på 042-34 70 16.

NÄR: Torsdag 11 juli 2019 kl 19

BILJETTER: Vuxen 150 kr. Gratis för barn och pensionatets gäster.

 

 

Världspremiär!

Äntligen blev det så dags för Spanska toner! Vi hade längtat och laddat. Övat in gammalt och nytt. Längtat lite till. Och nu var det så äntligen dags. Men skulle publiken komma? Det är ju ändå ett annorlunda program. Många gillar inte ens att titta på utländska filmer (om de inte är på engelska, förstås) fastän det finns svensk textning. Hur skulle det då gå med en hel konsert på ett språk som de allra flesta inte förstår?
Vi hade inget att oroa oss för. Vår fina publik trotsade det fina vädret och kom. För att lyssna på oss och vår konsert på spanska. Vilken underbar spelning det blev! Och vilken publik! Den kärlek och uppskattning vi fick är nästan svår att smälta. Jag blir överlycklig, men också en smula generad. Tack till alla er som kom. Och fortsätt att följa oss här och på Facebook, Youtube, Instagram och – förhoppnings – snart också på Spotify.

Det ni som inte var där missade var inget mindre än en världspremiär. En låt skriven av helsingborgaren Miqael Persson (för många mest känd som Cheeta, för andra mest bekant under artistnamnet Hicks) och Randy Goodrum. Randy har under fyra decennier haft listettor för en lång rad artister såsom Michael McDonald, Patti Austin, Al Jarreau, Chicago, Toto och Stever Perry. Låten heter i original Why, men har fått spansk text av Cristian Zalles.

Jag och Klas har fått lov att göra den till vår. Och nu fick vi alltså visa upp den för första gången.

Mina damer och herrar – här är världspremiären av Por qué förevigad!

Musikveckans program 2019

På onsdag startar den så populära Musikveckan i Filborna församling.  Först ut är ingen mindre än helsingborgsbördiga operasångerska Katja Lytting som ger sin konsert i Sankta Maria kyrka
Läs artikel i Helsingborgs Dagblad 

Dagen efter, torsdag 13 juni, ger jag och Klas Wounsch vår spanska konsert i Den gode herdens kyrka. Den startar kl 19.07, men dörrarna öppnas redan kl 18, då man alltså kan köpa biljetter. Swish eller kontant är det som gäller för kvällen. Mer info finns under Spelningar i menyn ovan eller i Svenska kyrkans sommarprogram (pdf).

Kan du inte öppna pdf-filer klicka  här

 

 

Be om hjälp

 Många blir överväldigade av alla val som måste göras när någon nära avlidit. Sorgen är stor, kanske också chocken, och mitt i allt detta ska man ta en mängd beslut. Kyrklig eller borgerlig begravning, plats och tid, kista, blommor, minnesstund, gäster, sång och musik – saker man kanske aldrig tänkt på tidigare. Då är det väldigt tryggt att vända sig till en välrenommerad begravningsbyrå. En erfaren begravningsrådgivare kan hjälpa en med allt man behöver.

Som solist upplever jag att de anhöriga blir väldigt lättade när jag säger att jag tar hand om allt som behövs för solosången utan att de behöver tänka på något annat än att välja vilka sånger de vill ha. Vänliga anhöriga har ibland skickat både länkar till mig att lyssna på och texter. Vissa har känt sig ansvariga för att föra samman mig med kyrkomusikern. Inget av det behövs, försäkrar jag dem, jag ordnar allt. Lättnaden i deras röst är lika omedelbar som förståelig.

Vi träffas inte förrän vid begravningen, men efteråt får jag ofta tacksamma kramar och ord av uppskattning, inte bara från anhöriga utan även andra begravningsgäster.
De gånger vi inte hinner ses efteråt brukar jag få mejl. Jag bevarar dem i djup tacksamhet i mitt hjärta.

Jag delar ett mejl med er:

”Jag och familjen vill tacka så mycket för din fina sång i kyrkan i fredags.  Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att tacka dej personligen efter ceremonin.
Det var jättefint och kommer göra vårt sista avsked av pappa till ett än finare minne.”

Här är en av de sånger de valde att jag skulle sjunga:

När jag anlitas som borgerlig begravningsofficiant träffar jag däremot alltid de anhöriga innan för att planera ceremonin. Det är ofta ganska långa samtal om den som gått bort, om livet före och efter och om sorg. Mitt i allt detta ska även det praktiska bestämmas, såsom ordning på tal, inledningsmusik och musik till avsked. Även där kan jag vara till hjälp genom att föreslå sånger eller leta upp alternativa versioner. När jag sen berättar att de inte behöver fundera på annat än att just bestämma hur de vill ha det, att jag och begravningsbyrån sköter allt det praktiska på själva begravningen brukar axlar sjunka ner och bekymmersrynkor slätas ut. Det känns väldigt bra att kunna vara till stöd för människor när de behöver det som mest.

 Jag tänker ofta på hur vi oroar oss och bär bördor själva istället för att be om hjälp. Om det finns något råd jag skulle vilja ge er alla så är det just att be om hjälp. Livet kan vara tufft, men det finns fler hjälpande händer än vi kanske tror.

 

Be om hjälp.


Foto längst upp av 
Gaelle Marcel på Unsplash

 

Från tårar till leende

Från tårar till leende

Jag sjunger, som ni vet, ofta på begravningar. Det är inte alla som förstår mitt yrkesval, men för mig är det något av det finaste jag vet. Svårt, ja, men tillfredsställande på ett djupt medmänskligt vis. Att arbeta med något som ger så mycket tillbaka är meningsfullt på riktigt.

Förra veckan blev jag blixtinkallad till ett avsked. Den korta förberedelsetiden vässade alla mina sinnen och adderade även lite extra nerv. Jag skulle ju lära mig en helt ny sång, fräscha upp minnet kring en annan som jag bara sjungit en gång tidigare och dessutom lära mig den engelska texten på en tredje. Men jag hade den alltid lika trygge och kompetente Joachim Olsson på piano bredvid mig och kunde släppa allt och bara koncentrera mig på att leverera. Det gick bra, det kunde även jag känna.
Ändå fick nedanstående text mig att gråta av rörelse:
”Musiken under ceremonin var så fin. Solisten var underbar, framförallt Bridge over troubled water, då slutade jag att gråta och satt bara och log så vackert hon sjöng. Det fick jag aldrig tillfälle att framföra till solisten så talar du med henne får du gärna framföra det!”*
Ja, ni förstår kanske nu vad jag menar med meningsfullt. Och varför jag är så djupt tacksam för att jag får göra det.

Här är en inspelning av Bridge over troubled water som jag gjorde med P-O Nilsson våren 2016.

* Till begravningsrådgivaren, från dottern till den avlidne.

 

+46 (0)70-744 77 44